راهکارهایی برای نشاط در این روزها
 
  چاپ    |  لینک دائم  
 

|  سیدضیاءالدین مظهری  |  متخصص تغذیه   |

برای گریز ازتشنگی راهکارهایی وجود دارد که از آن جمله توجه به ویژگی‌های یک سحری خوب است.  وعده سحری نباید پرملات باشد و بهتر است این وعده غذایی مانند یک صبحانه کامل و دربردارنده سبزیجات پخته و خام باشد. توصیه می‌شود در این وعده از سبزیجات استفاده شود. چون بخش اعظمی از سبزیجات را آب تشکیل می‌دهد و آب آنها بعد از تناول به صوت ژل در بدن نگهداری می‌شود.  در طول روز و به تدریج آب سبزیجات در بدن رها می‌شود و نیاز بدن به آب را برطرف می‌کند.  سبزی‌ها علاوه بر این‌که به تامین آب بدن کمک می‌کنند، سبب می‌شوند تا کسانی که در طول ماه مبارک تحرکشان کم است یا از حجم غذایشان کاسته می‌شود، به خشکی مزاج دچار نشوند.  مصرف غلات دیگر راهکار فرار از تشنگی است. یکی از غذاهایی که توصیه می‌شود روزه‌داران مصرف کنند، حلیم‌های خانگی است که از آب مرغ یا از آب گوشت چربی گرفته تهیه شده باشند.  غلات حاوی فیبر و سبوس هستند و آب را در خود جذب می‌کنند و زمانی که انسان آن را میل می‌کند، آب و کالری آن به تدریج آزاد شده و می‌تواند آب و انرژی بدن را تامین کند.  اگر ما این نکات قابل اجرا را در رژیم غذایی خود در فاصله افطار تا شام و سحری رعایت کنیم، طبیعتا نشاط بیشتری در کنار سلامتی خواهیم داشت.